Czwartek IV tygodnia okresu wielkanocnego | Święto Św. Marka Ewangelisty
Środa, 25 kwietnia 2024 r. imieniny: Jarosława, Marka, Wiki |

Czytania na dziś »
"Te słowa ujawniają wewnętrzne potrzeby dziecka; "Pomóż mi zrobić to samodzielnie".   Maria Montessori

Metoda Montessori

Metoda Montessori 14 lutego 2015 wyświetleń: 3568

Różnica między przedszkolem Montessori, a przedszkolem tradycyjnym

​JAKA JEST RÓŻNICA MIĘDZY PRZEDSZKOLEM MONTESSORI, A PRZEDSZKOLEM TRADYCYJNYM?

  • Rozwijamy dziecięcą samodzielność – wierzmy, że doświadczenie radości z samodzielnie wykonanego zadania wzmacnia wiarę w siebie. Pokazujemy, jak należy wykonać daną czynność, ale staramy się nie robić tego za dziecko.
  • Dzieci doświadczają radości ze współdziałania w grupie zróżnicowanej wiekowo. Starsi uczą się dbać o młodszych. Młodsze dzieci wzorują się na starszych (jak w rodzinie).
  • Uczymy koncentracji i wyciszenia – podczas typowych zajęć przedszkolnych wprowadzane są tzw. lekcje ciszy, podczas których dzieci wyciszają się i koncentrują np. spacer po sali z dzwoneczkiem w dłoni.
  • Zajęcia w przedszkolu Montessori dzięki jedynemu w swoim rodzaju programowi edukacji doskonale przygotowują do edukacji szkolnej i przeciwdziałają problemom z nauką (dyskalkulia, dysleksja).
  • Nauczyciel nie narzuca dziecku, czym powinno się interesować. To dziecko podąża własnym tempem edukacyjnym, a dorosły jest jego towarzyszem i opiekunem. (Zasada ta stosowana jest podczas pracy dziecka z „materiałem Montessori”).
  • Sale przedszkolne wyposażone są w specjalistyczne pomoce edukacyjne („materiał Montessori”), które rozwijają wszechstronnie umiejętności dziecka doskonale przygotowują do edukacji szkolnej. Wszystkie materiały są uporządkowane i łatwo dostępne.
  • Dzieci są uczone: porządku (np. odkładają materiały Montessori zawsze na swoje miejsce) i szacunku do pracy innych dzieci (np. nie przeszkadzają innym, nie zabierają materiału, z którym pracuje inne dziecko).

CO TO JEST PRACA WŁASNA DZIECKA ORAZ MATERIAŁ MONTESSORI? 

Praca własna to czas, kiedy dzieci w ciszy i koncentracji „pracują” (bawią się, ćwiczą) różne umiejętności na materiale Montessori.

Materiał Montessori, to specjalnie przygotowane zestawy pomocy edukacyjnych, których celem jest rozwój różnorodnych obszarów zainteresowań dzieci. Pomoce te służą do pracy indywidualnej dziecka np. nauczyciel przeprowadza z dzieckiem krótką lekcję, co można robić z danym materiałem i dziecko samo dalej kontynuuje „pracę”.

Materiały Montessori są w przedszkolu podzielone na 5 obszarów:

  • życie codzienne (zestawy pomocy do przesypywania, przelewania, szycia, mycia naczyń, polerowania, przygotowania jedzenia, wiązania kokardek, zapinania butów itd.)
  • sensoryka (dopasowywanie wielkości, poznawanie kolorów, figur, zapachów, wagi, długości, ciężaru, ćwiczenie słuchu itd.)
  • język (zestawy pomocy do ćwiczenia pisania, poznawanie szorstkich liter, pisanie na piasku, czytanie wyrazów itd.)
  • matematyka (zestawy pomocy do nauki liczenia, poznawania i rozróżniania wielkości liczb, poznawania i pisania liczb, dodawania, odejmowania, poznawania podstaw ułamków itd.)
  • kosmos (zestawy pomocy do poznawania natury – puzzle roślinne, mapy świata, flagi, planety, zwierzęta świata, ludzie na ziemi, owady itd.).

 

DLACZEGO W PRZEDSZKOLU MONTESSORI NIE MA NORMALNYCH ZABAWEK?

Dzieci obecnie zasypywane są bezcelowymi, jednorazowymi zabawkami, które niewiele wnoszą i szybko się nudzą. Pomoce Montessori są dopracowanymi materiałami edukacyjnymi. Każdy do czegoś służy i ma pewien cel.

W myśl pedagogiki Montessori dziecko w wieku 3-6 lat najlepiej rozwija swoje umiejętności i samodzielność mając możliwość wykonywania czynności „realnych” i konkretnych (np. dzieci uwielbiają zamiatać, podlewać kwiatki, nalewać wodę do szklanek itp.). W przedszkolu Montessori oferujemy dzieciom pomoce edukacyjne, przy których dziecko wykonuje czynność, która ma dla niego sens, uczy konkretnej umiejętności lub pojęcia i daje satysfakcję.

 

CO TO SĄ OKRESY SENSYTYWNE U DZIECKA?

To niezwykłe możliwości rozwojowe przypadające na różny okres wiekowy u dzieci, i tak np. dzieci w wieku 3-6 lat są szczególnie wrażliwe na język, matematykę, samodzielność, naturę, sensorykę itd.

To czas, gdy umysł dziecka jest jak otwarte szeroko okno, przez które może wpadać powiew wiedzy i umiejętności a wszystko w tym okresie przychodzi dziecku z łatwością. Samo zaczyna liczyć i interesować się matematyką, przyrodą lub czytaniem. Niezwykle ważna jest odpowiednia stymulacja rozwoju dziecka w tych okresach. Za chwilę te „okna” bowiem się zamkną…

 

CO TO JEST POLARYZACJA UWAGI U DZIECKA?

To niezwykła koncentracja uwagi dziecka na wybranej (ulubionej) czynności (np. przelewanie wody, mycie), dzięki czemu uczy się jej, doskonali ją i nabiera perfekcji w wykonywaniu jej.

 

CO TO JEST LEKCJA CISZY?

Są to zajęcia, podczas których dzieci ćwiczą i doświadczają ciszy np. spacerując po specjalnej linii z dzwoneczkiem.

 

CZY DZIECI PO PRZEDSZKOLU MONTESSORI ZAADAPTUJĄ SIĘ W „NORMALNEJ SZKOLE”?

Dzieci po przedszkolu Montessori wychodzą świetnie przygotowane do szkoły. Są bardzo samodzielne i ciekawe świata. Często potrafią już czytać i liczyć. W przedszkolu ćwiczyły bardzo ważną umiejętność – koncentrację, pracowitość i samodzielność. Potrafią szanować innych. Dzieci doskonale adaptują się w każdej szkole. Są nastawione na naukę i poznawanie świata, dlatego ważne jest, aby znaleźć dla nich dobrą szkołę (taką, która rozwinie dalej ich potencjał).

Dzieci, które zetknęły się z pedagogiką Montessori mogą kontynuować naukę w szkołach Montessori.

 

aktualizowano: 2020-08-04
al. Śmigłego Rydza 24/26 | 93-281 Łódź

tel. 42/207– 24 – 50
tel. 722 - 057 - 918
tel. 605-057-918


2013 - 2024 © Wszelkie Prawa Zastrzeżone

Nr r-ku bankowego Przedszkola:48 1020 3408 0000 4402 0299 3129 
 

projektowanie, design, stron www szczecin, design,branding, projektowanie logo, aplikacje mobilne